Ile razy w ostatnim roku wybrałaś się na spotkania networkingowe czy konferencje? Wcale? To błąd. Networking jest odkryciem ostatnich lat i coraz bliżej mu do tytułu najskuteczniejszego narzędzia w biznesie. Zebrałam dla ciebie złote zasady networkingu – do wykorzystania przy najbliższej okazji.

Profesjonalistów wybiera się z polecenia

Dlaczego tak jest? Sprawa jest prosta. Zastanów się, na jakiej podstawie wybierasz księgową albo dentystę. Najczęściej z polecenia. Takie kontakty są najcenniejsze w każdej branży, bo nie opierają się na najniższej cenie. Korzystając z usług kogośz polecenia, ludzie są bardziej otwarci zapłacić godziwą cenę. Na podobnej zasadzie działa networking. Wystarczy kilka minut rozmowy, żeby poczuć, że kogoś znasz. Jeżeli zrobisz na rozmówcy dobre wrażenie i dasz się zapamiętać, być może nawiążecie współpracę na warunkach dobrych dla obu stron. Networking działa.

Dlaczego networking nie zawsze daje oczekiwane rezultaty

Jednak nieraz zdarzyło mi się czuć, że niewiele zyskałam na udziale w wydarzeniach networkingowych. Jasne, że wydarzenie musi być właściwie poprowadzone i dobrze, by znaleźli się na sali nasi potencjalni klienci. Ale jeśli czujesz, że nie odnosisz korzyści z udziału w takich wydarzeniach to być może: a) nie zdajesz sobie sprawy z tego, że ludzie, z którymi rozmawiasz to potencjalni partnerzy lub klienci, b) myślisz, że networking polega na wręczeniu wizytówki i podbiegnięciu do kolejnej osoby, c) niewłaściwie zabierasz się za networking.

Networking to nie tylko wręczenie wizytówki

Na ostatnim wydarzeniu, w którym wzięłam udział, było sporo osób spod znaku wszystkich tych trzech liter. Spotkałam na przykład coachów, którzy zachowywali się, jakby sami potrzebowali porządnego coachingu, ludzi, którzy przez 5 minut nie potrafili w zrozumiały sposób wyjaśnić, czym się zajmują i jedną osobę, która podbiegła do stolika, przy którym akurat stałam, wręczyła mi wizytówkę, przedstawiła się tak szybko, że nie zarejestrowałam ani słowa i pobiegła do kolejnej grupki osób, mówiąc: „To lecę dalej”. Najwyraźniej bała się, że nie zdąży wszystkim wręczyć wizytówek.

Złote zasady networkingu

Ale w networkingu liczy się nie ilość, a jakość. Przygotowałam dla Ciebie złote zasady networingu. Ta lista pomoże Ci zadbać o to, by każdy kolejny networking zaowocował wartościowymi kontaktami.

1) Przygotuj się

W jaki sposób? Zadbaj o wizytówki, schludny wygląd i przygotuj w myślach formułkę, którą się przedstawiasz – ma zwalić z nóg twoich rozmówców, a przynajmniej zrobić na nich świetne wrażenie.

Jeśli nie wiesz, jak się za to zabrać, zajrzyj do artykułu:

„Co jeśli nie elevator pitch”

Piszę w nim więcej o nawiązywaniu relacji z osobami, które spotykasz na wydarzeniach networkingowych i o tym, jak opracować sobie niezawodny i autentyczny sposób mówienia o sobie.

2) Najpierw słuchaj, potem mów

Gdy podchodzi do Ciebie kolejny rozmówca, zacznij od przedstawienia się i zadania pytania: „Cześć, jestem Diana. A ty?”, a gdy już dowiesz się, jak ma na imię, spytaj, czym się zajmuje. Dzięki temu masz przewagę – wyszłaś z inicjatywą, wiesz też, co robi twój potencjalny klient i jaki komunikat do niego wystosować.
Skoro jestem tłumaczką, to w rozmowie z innym tłumaczem nie zaproponuję mu usług tłumaczeniowych. Ale mogę wymienić się kontaktami – być może specjalizuje się w czymś, na czym ja mniej się znam.
Ale jeśli rozmawiam z wizażystką od razu mogę zastanowić się, jak moja praca może jej pomóc (i przełożyć się na zlecenia dla mnie).

3) Pytaj

Networking to nie tylko przedstawienie się i wymiana wizytówek. Jeśli chcesz, byście się wzajemnie zapamiętali, zadaj rozmówcy szczegółowe pytania. Ostatnio poznałam na przykład kobietę, która tworzy szkołę wdzięku. Nie wiedziałam, na czym to polega, bo to dla mnie zupełnie nowa koncepcja, ale bez dodatkowych pytań, nie miałabym pojęcia, czy a) interesują mnie jej usługi, b) ją mogą zainteresować moje usługi.

4) Jakość zamiast ilości

W pół godziny można przeprowadzić kilka wartościowych rozmów z potencjalnymi klientami. Wychodź z inicjatywą, ale upewnij się, że wasza rozmowa ma sens. Uciekanie do kolejnego rozmówcy jest dozwolone tylko w przypadku, gdy wpadniesz w sidła kogoś, z kim zdecydowanie nie chcesz rozmawiać. Grzecznie podziękuj, pożegnaj się i dołącz do innego stolika.

5) Notuj na wizytówce

Jeśli podczas rozmowy przyszło Ci do głowy coś ważnego, zapisz to od razu na wizytówce osoby, z którą rozmawiasz. Nie bez powodu robi się je z papieru, a nie z plastiku. Notatki na wizytówce pomogą ci też, gdy po powrocie do biura przejrzysz zebrane wizytówki. Możesz np. na wizytówkach zapisywać słowa-klucze: potencjalny partner, współpraca, do sprawdzenia itp.
Całkiem nietypowe wizytowniki znajdziesz tutaj. Sprawdzone w akcji.

6) Miej wolne ręce

Zwykle od razu można nalać sobie herbaty, kawy czy wody (a czasem i wina), ale niewiele zdziałasz mając wizytownik w jednej ręce, a filiżankę w drugiej. Dlatego albo od razu stań przy jakimś stoliku albo trochę wstrzymaj się z konsumpcją – w końcu nie po to tam przyszłaś. Pewnie i tak masz lepszą kawę i herbatę w domu.

7) Wskaż możliwości współpracy

Dasz się zapamiętać rozmówcy, jeśli od razu podzielisz się z nim tym, co przyszło Ci do głowy. Możesz na przykład powiedzieć: „O, prowadzisz galerię sztuki? To ciekawe. Wydaje mi się, że mogłybyśmy współpracować przy tworzeniu Waszych prospektów w różnych językach. Sama często zaglądam do muzeów i galerii i wiem, że dobra oprawa językowo-graficzne robi różnicę”. To tylko przykład, nie ma jednej recepty na udaną rozmowę. Ale konkrety dużo łatwiej zapadają w pamięć, więc warto przejść od ogółu i small talku do szczegółów.

Wyjdź ze strefy komfortu, przygotuj się i ćwicz

Te 7 zasad networkingu przyda ci się zwłaszcza, jeśli czujesz, że networking i nawiązywanie kontaktów to dla ciebie trudny temat. Pamiętaj jednak, że to umiejętności, które możesz szlifować, nawet jeśli zaczynasz z poziomu sporego dyskomfortu. Na szczęście odpowiednie przygotowanie mocno pomaga w opanowaniu stresu. Wspominałam o tym podczas webinarium, które w sierpniu poprowadziłam z Anią Lewoc, współorganizatorką Konferencji Tłumaczy.

Odsłuchaj nagranie z webinarium

To było dla mnie wielkie wydarzenie! Nie tylko dlatego, że był to mój debiut, ale też ze względu na temat. Uwielbiam rozmawiać o networkingu, bo według mnie to świetne narzędzie do budowania biznesu na własnych warunkach. Dlaczego? Dowiesz się z nagrania.

Share This