ŹRÓDŁO NOWEJ ENERGII

Wyznacz cele na nowy rok

29-12-2015

Diana Jankowiak

biznes

1

Cele

Koniec roku to moment, w którym internet zasypie Cię artykułami na temat wyznaczania celów. Wygląda na to, że wszyscy to robią, a przynajmniej wszystkich się do tego namawia. Ale jest powód popularności celów w ostatnim czasie, zwłaszcza wśród freelancerów i przedsiębiorców. Wystarczy spojrzeć na firmę jak na podróż. Wsiadasz w samochód i… kręcisz się w kółko. Nie, zaraz, tak to nie wygląda. Wsiadasz do samochodu i jedziesz w jakimś kierunku, do obranego celu. Tak samo jest z firmą.

Chociaż możemy po prostu lubić prowadzenie firmy, to jednak robimy to po coś. Dla pieniędzy, żeby się utrzymać, z powodu ambicji, bo lubimy swój zawód, bo chcemy zarabiać dość, by pojechać w daleką podróż, bo nam tak wygodnie, itp. Kiedy połączymy to z wyznaczeniem celów, mamy bardzo dobry start. Cel w biznesie jest jak proca, która pozwoli Ci przy użyciu małego kamyka trafić w oddalony punkt.
 
Istnieje kilka zasad wyznaczania celów. Po pierwsze to ciągły proces. Dobrze przysiąść raz na kilka miesięcy (pół roku albo co kwartał) i zrobić podsumowanie, a potem ustalić cele główne i szczegółowe , ale dobrze też na bieżąco do nich zaglądać. W ten sposób weryfikujesz, czy to, czym się na co dzień zajmujesz, w ogóle przybliża Cię do ustalonego celu. Jeżeli nie, to warto się zastanowić, gdzie tkwi błąd. Albo ten cel jest już nieaktualny, albo… dana czynność ma niewielką wartość w Twoim biznesie.
 
Cel ma Cię też zmotywować. Zapał do pracy od razu jest większy, jeśli wiesz, że każde stuknięcie w klawiaturę przybliża Cię do tego, żeby w tym roku zarobić 10, 15 czy 20% więcej. A więc do dzieła.
 
Cel jest jak proca,
Można powiedzieć, że dobry cel to taki, który da się osiągnąć i który wprowadza pozytywną zmianę. Najczęściej obecnie mówi się jednak, że cele mają być SMART: specific (konkretne), measurable (mierzalne), achievable (osiągalne), realistic (realistyczne) i time-bound (z określonym horyzontem czasowym). To może nieco wydumane, ale faktycznie pomaga. Spójrz na dwa cele:
 
1. Chcę mniej pracować i więcej zarabiać.
 
Brzmi świetnie, tylko… niewiele oznacza. To tak abstrakcyjne sformułowanie, że nigdy nie będziesz w stanie stwierdzić, kiedy cel został osiągnięty. Trudno też konkretnie się do niego odnieść i podjąć działania, żeby przybliżyć się do jego osiągnięcia. Do kosza.
 
2. Chcę do 31 grudnia 2016 r. zarobić 10% więcej niż w 2015 r. (co oznacza kwotę x), pracując 4 dni w tygodniu zamiast 5.
 
Cel spełnia kryteria SMART: jest konkretny, mierzalny (łatwo będzie policzyć przychody), ma określone ramy czasowe. Trudniej jest ocenić, czy cel jest osiągalny i realistyczny. Nie wygląda na zbyt wydumany, ale na pewno jest ambitny. Sądzę, że jest osiągalny, ale na pewno trzeba rozbić go na cele szczegółowe i konkretne kroki do podjęcia.
nbsp;
Masz już teraz ogląd tego, jak można zabrać się za wyznaczanie celów. Żeby ułatwić Ci to zadanie, przygotowałam kartę wyznaczania celów. Pobierz szablon i wyznacz cele na nowy rok.
 
Zobacz też artykuł, w którym Aleksandra Błaszczak pisze o Drugiej szansie na noworoczne postanowienia
 
Trwałe naklejki na komputer
 
A tymczasem w sklepie (1)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

  • Joanna napisał(a):

    Świetny i bardzo motywujący post! Bardzo dziękuję za przykładowy szablon – na pewno się przyda 🙂
    Pozdrawiam i życzę owocnego Nowego Roku!