ŹRÓDŁO NOWEJ ENERGII

Aplikacje-niezbedne-w-biznesie

Dobrze się składa, że grudzień i styczeń wiążą się z lekkim spowolnieniem w branży – to najlepszy czas, żeby podsumować odchodzący rok i z impetem ruszyć w nowy. Podsumowanie jest niezbędne, pozwala spojrzeć na siebie, pracę, własne zwyczaje, porażki i sukcesy z dystansem oraz wyciągnąć wnioski. Wszystkie te elementy są tak istotne właśnie dlatego, że mogą hamować lub odblokowywać potencjał. Mam na myśli Twój własny potencjał, ale też potencjalnie więcej pieniędzy, więcej czasu, więcej satysfakcji z życia i pracy.

Sama też lubię intensywny czas, kiedy biegam ze zlecenia na zlecenie i przede wszystkim wykorzystuję ciągle szlifowane umiejętności w pracy. Ale dobrze raz na jakiś czas zatrzymać się i spojrzeć za siebie. Dlatego w grudniu przygotowałam dla Ciebie szablon rocznego podsumowania. Wypełniając go, przeanalizujesz wszystkie najważniejsze obszary pracy i życia (bo dla freelancera te dwa światy ciągle się przenikają).
 
Ten artykuł jest uzupełnieniem do publikacji w najnowszym (i zarazem pierwszym!) numerze ET.mag, tworzonego przeze mnie mini-magazynu dla tłumaczy. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat, zapisz się i ściągnij magazyn!
 
Tu z kolei znajdziesz formularz „Podsumowanie roku” w formacie PDF w wersji do druku.
 
Instrukcja wypełniania
 
1. Cele na ten rok
 
Zakładam, że na początku roku wyznaczyłaś sobie konkretne, mierzalne cele (najlepiej zgodnie z metodologią SMART –> link do artykułu o celach na blogu). W tej części wpisz cele i zastanów się, co udało się osiągnąć. Jeśli jesteś w stanie to oszacować, oceń też, na ile cele zostały zrealizowane – dopisz obok wartość w procentach.
 
2. Budżet 2016
 
W działalności gospodarczej nie da się uciec od finansów. Nawet artyści muszą trzymać własne finanse w ryzach, jeśli nie chcą na emeryturze martwić się o chleb. My, jako rzemieślnicy słowa, jesteśmy przede wszystkim własnymi szefami. To do Ciebie należy odpowiedzialność za wyniki finansowe firmy i za to, czy na koniec kwartału jest z czego wypłacić premię za solidnie wykonaną robotę.
 
Dlatego w rocznym podsumowaniu znalazł się też punkt dotyczący finansów.
Wpisz w tabelę przychód, koszty i dochód za cały poprzedni i za ten rok. Porównaj wartości po lewej i prawej, wylicz deltę. Wynik w ostatniej kolumnie powinien być oczywiście na plusie. Im większy plus tym lepiej. Ale myślę, że spokojnie można czuć zadowolenie, jeśli delta wynosi około 10%. Wszystko ponad tę wartość to ogromny sukces, wszystko poniżej to powód do zmartwień.
Na koniec zastanów się, jak możesz poprawić wynik finansowy za rok. To zadanie dla każdego, nawet jeśli delta wyniosła 20%. Zastanów się na przykład, czy możesz podnieść stawki – jeśli tak, to czy dla wszystkich klientów, czy tylko dla nowych? O ile?
 
3. Marketing i reklama
 
Najpierw skup się na ocenie tego, co działo się w Twojej firmie pod kątem marketingu i reklamy. Wypisz podjęte działania marketingowe i oceń. Czy przyniosły pożądane efekty? Czy zrobiłaś wszystko, co zaplanowałaś?
W kolejnym oknie zaplanuj, co chcesz poprawić w nowym roku i jakie materiały reklamowe/sprzedażowe zamierzasz opracować. To tylko przygotowanie do planowania kolejnego roku, ale o tym już w zupełnie innym artykule (będzie też formularz!).
 
4. Obsługa klienta
 
Oceń swoje działania w zakresie obsługi klienta. Mam tu na myśli zarówno prozaiczne sprawy (odbieranie maili, telefonów, automatyczne odpowiedzi), jak i to, co decyduje o zdobywaniu i utrzymywaniu klientów, jak na przykład nawiązywanie i utrzymywanie relacji. Pisz konkretnie o tym, co było dobre i co mniej zadowalające, np. (+) dzięki szybkim reakcjom kilka razy bardzo pomogłam klientowi X, ale też (-) parę razy zapomniałam ustawić autorespondera i klient za długo czekał na odpowiedzi.
 
5. Kryzysy
 
To miejsce na wpisanie kryzysów z 2016 r. Jeśli spalił Ci się dysk w komputerze i znikły przetłumaczone ważne pliki albo zapomniałaś wystawić faktur i klient nie zapłacił, to właśnie w tym miejscu wypisz te sytuacje. Po co? Chodzi o to, byś wyciągnęła wnioski na przyszłość.
 
6. Powody do dumy
 
Wypisz w tym oknie co najmniej kilka powodów do dumy związanych z 2016 r. Wysil się – wiem, że często łatwiej nam się krytykować niż chwalić, ale dla zachowania równowagi pomyśl o tym, co się udało, co napawa Cię dumą. To przydatne, bo potem tymi samymi sytuacjami możesz się chwalić partnerom czy klientom.
 
7. Ważni partnerzy
 
Przeanalizuj klientów i partnerów, z którymi współpracowałaś w tym roku i wypisz ich w tabeli. To pozwoli Ci na początku 2017 r. lub pod koniec grudnia 2016 zaplanować, w której branży poszukasz klientów, czy które relacje należy wzmocnić lub odświeżyć.
 
8. Równowaga między życiem a pracą
 
Rok 2016 zaczęłam z silnym postanowieniem „Będę pracować mniej!”. Czy się udało? Nie sądzę, żebym pracowała dużo mniej, ale na pewno dużo mniej intensywnie, w mniejszym stresie i z ogromną satysfakcją. Udało mi się też wybrać w więcej podróży, zobaczyć wspaniałe miejsca i uporządkować swoje życie. To właśnie wpisałabym w punkcie 8. A u Ciebie jak wyglądał 2016 r. pod względem równowagi między życiem a pracą?
 
9. Projekty/pomysły na kolejny rok
 
Puść wodze fantazji i pomyśl, co możesz zrobić w swojej firmie w 2017 r. Na pewno są tematy, których nie domknęłaś w 2016, więc równie dobrze w tym polu możesz wymienić to, co będziesz kontynuować. Ale możesz też zaszaleć i wpisać, że chcesz koniecznie zdobyć wymarzonego klienta z branży xyz. Dlaczego nie?
 
Będę trzymać kciuki, żeby się udało!
 
 
 
 
Jeśli spodobał Ci się ten artykuł, przeczytaj też o 10 aplikacjach, które na co dzień stosuję w pracy.
 
 
 
baner-swiateczny-na-blog-et-1
 
 
 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

  • clkp pisze:

    To rzeczywiście komfortowe, ponieważ większość branż w tym czasie uskarża się na znaczące wzmożenie…